Selain memperkukuh hubungan dua negara, kami juga komitmen untuk memperluas bidang kerjasama meliputi ekonomi, perdagangan, pertanian dan pendidikan untuk kepentingan bersama
Kuala Lumpur (ANTARA) - Perdana Menteri Vietnam yang juga Ketua ASEAN 2020 Nguyen Xuan Phuc menelepon Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin memperbincangkan penanganan COVID-19 di kedua negara.

"Petang tadi (Selasa) saya menerima panggilan telepon dari Tuan Nguyen Xuan Phuc, Perdana Menteri Vietnam yang juga Ketua ASEAN 2020," ujar Muhyiddin di Putrajaya, Rabu.

Dia mengatakan percakapannya tertumpu kepada bagaimana kedua negara bisa bekerjasama dalam menangani tantangan saat ini dan setelah penularan COVID-19.

"Kami berbagi pengalaman mengenai langkah-langkah yang diambil kedua negara dalam mengawal penularan pendemik itu, di mana sejauh ini pendekatan tersebut berhasil," katanya.

Pihaknya juga sepakat kedua negara perlu meningkatkan kerjasama dalam sektor kesehatan terutama dalam memproduksi vaksin dan obat-obatan untuk COVID-19.

"Malaysia juga menghargai dukungan yang diberikan Vietnam dalam urusan pengantaran pulang 526 rakyat Malaysia sejak 26 Maret lalu. Pada 10 Mei lalu Malaysia juga telah membantu mengantar pulang 276 warga Vietnam," katanya.

Selain itu Muhyiddin turut menyatakan dukungan penuh Malaysia terhadap Vietnam selaku Ketua ASEAN dan yakin Tuan Nguyen Xuan Phuc mampu memainkan peranan proaktif dalam memimpin ASEAN terhadap pencegahan wabah COVID-19.

"Selain memperkukuh hubungan dua negara, kami juga komitmen untuk memperluas bidang kerjasama meliputi ekonomi, perdagangan, pertanian dan pendidikan untuk kepentingan bersama," katanya.

Muhyiddin mengatakan perbincangan diakhiri dengan saran kepada Tuan Nguyen Xuan Phuc supaya Vietnam selaku Ketua ASEAN 2020 dapat memainkan peranan lebih besar dalam membantu Myanmar menangani isu pelarian Rohingya yang turut terdampak ke Malaysia.

Baca juga: Surau di mall dan tempat istirahat di Malaysia kembali dibuka

Baca juga: Malaysia akhiri PKPB pada 9 Juni 2020

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Fardah Assegaf
Copyright © ANTARA 2020